آموزشی

خنک نگه داشتن مخزن در تابستان چگونه امکان پذیر است؟

خنک نگه داشتن مخزن آب در تابستان

در ایران ذخیره کردن آب در مخزن بر روی پشت‌بام ساختمان‌ها و یا در خانه‌ها بسیار معمول است. در ماه‌های گرم سال و مخصوصا فصل تابستان، مخازن نصب شده در فضای باز، برای مدت طولانی در معرض آفتاب سوزان قرار می‌گیرند. این مسئله معمولاً باعث گرم شدن آب موجود در مخزن می‌شود. به گونه‌ای که دمای آب تقریباً غیر قابل تحمل و استفاده از آن تقریباً غیرممکن است. مسئله اصلی در این حالت، چگونگی خنک نگه داشتن مخزن آب است.

به عنوان یک راه‌حل موقت برای این مشکل گرمایش آب، می‌توانید قبل از استفاده از آب برای حمام کردن، آبیاری گیاهان، تمیز کردن و یا شستشو، آب داغ را در یک سطل بریزید. سپس بگذارید چند دقیقه خنک شود. اما این روش یک کار سخت و زمان‌بر است. به خصوص اگر مجبور باشید هر روز آن را برای انواع کارهای روزمره انجام دهید. بنابراین اگر به دنبال یک راه‌حل جامع برای مشکل خنک نگه داشتن مخزن آب در تابستان هستید، ما روش‌های اصولی را در این مقاله جمع‌آوری کرده‌ایم. 5 روش برای خنک نگه داشتن مخزن آب در طول تابستان.

اما قبل از توضیح این 5 روش خنک نگه داشتن مخزن آب، چند نکته مهم را یادآور می‌شویم:

نکات مهم خرید مخزن آب در تابستان

اگر هنوز مخزن ذخیره آب بهداشتی خریداری نکرده‌اید، توصیه می‌کنیم مخزنی را انتخاب کنید که تحمل دمایی بالایی داشته باشد. مخازن پلی اتیلن در برابر تغییرات دما مقاومت بیشتری دارند. مقاومت دمایی منبع آب پلی اتیلن استاندارد، در طیف ۴۵- تا +70 درجه است. به همین دلیل مخازن پلاستیکی عایق حرارتی بسیار خوبی هستند. و عملکرد بالایی در هوای بسیار گرم و سرد دارند. در مقابل، مخازن فلزی به دلیل انتقال حرارت بالایی که دارند، به شدت آب درون مخزن را گرم می‌کنند. مخصوصا در فصل گرما و در معرض تابش نور خورشید، این مسئله بیشتر مشکل‌ساز می‌شود.

مخزن پلی اتیلن چگونه در برابر گرما مقاومت می‌کند؟

همانطور که گفته شد، مخزن پلی اتیلن استاندارد مقاومت دمایی بالایی دارد. دمای محیط بر روی مخزن پلی اتیلن مخصوصا بر روی مخزن آب چند لایه، تأثیر کمی دارد. زیرا ابتدا گرما باید به مخزن پلاستیکی نفوذ کند و سپس آب دورن مخزن را گرم کند. اما به طور مثال در مخزن سه لایه، دیواره سه لایه مخزن مانع نفوذ نور شده و باعث کنترل دمای داخلی می‌شود. مخزن سه لایه، به دلیل داشتن لایه میانی آنتی UV، مانع از نفوذ نور درون مخزن شده و به عنوان عایق و فیلتر نوری، باعث کاهش حرارت آب می‌شود. و به همین دلیل به عنوان مخزن آب ضد جلبک نیز عمل می‌کند. در این حالت امکان استفاده از مخزن پلی اتیلن در فضای باز و در معرض نور آفتاب ( بدون نیاز به عایق و سایه‌بان) نیز وجود دارد.

همچنین استفاده از مدل های متفاوت مخازن پلی اتیلن، به شما قدرت انتخاب بیشتری برای محل نصب مخزن می‌دهد. مثلا به جای نصب مخزن آب روی پشت بام یا در فضای باز که علت اصلی گرم شدن آب مخزن است؛ می توانید با انتخاب مخزن پلی اتیلن آب آشامیدنی در مدل‌های: مخزن آب زیر پله، مخزن آب آسان رو و یا مخزن آب مکعبی، که مخصوص فضاهای محدود هستند، مخازن آبتان را از شر تابش نور خورشید در فضای باز خلاص کنید.

5 روش اصلی برای خنک نگه داشتن مخزن آب در طول تابستان

اما صرف نظر از نوع و جنس مخزنی که خریداری کرده‌اید، اگر آب مخزن شما در طول تابستان گرم می‌شود، می‌توانید با روش‌های مختلفی اقدام به خنک کردن مخزن آب کنید. بیایید نگاهی به چند روش آسان و مفید برای خنک نگه داشتن مخزن آب در فصل تابستان بیاندازیم:

  1. عایق‌بندی مخزن آب
  2. استفاده از سایه‌بان یا فضای سر پوشیده
  3. عایق‌بندی لوله‌های آبرسانی
  4. نقاشی مخزن آب با رنگ بازتابنده
  5. تحرک داشتن آب درون مخزن

1- عایق‌بندی مخزن آب

عایق‌بندی مخزن آب

اولین و پرکاربردترین روش خنک نگه داشتن مخزن آب، استفاده از عایق برای مخزن است. این کار را با وسایل و روش‌های متفاوتی می‌توان انجام داد. مثلا عایق‌بندی مخزن با پشم شیشه یا عایق‌بندی مخزن با فوم. توصیه ما این است از از انواع عایق فویل‌دار، برای این منظور استفاده کنید. زیرا فویل آلومینیوم، از فوم یا عایق مخزن شما را در برابر نور آفتاب محافظت می‌کند و دوام آن را چند برابر می‌کند. همچنین می‌توانید از مخازن فوم دار نیز استفاده کنید. مخزن فوم دار یا مخزن پلی اتیلن فوم دار، مخزنی است که از فوم پلی اتیلن در تولید آنها استفاده شده‌است.

جنبه مثبت استفاده از عایق‌ها این است که نه تنها در تابستان مخزن آب را خنک نگه می‌دارند، بلکه در فصل زمستان نیز مخزن و آب دورن آن را گرم نگه می‌دارند. در کل، عایق‌بندی این اطمینان را به شما می‌دهد که در تمام طول سال، آب با درجه حرارت مناسب نگه‌داری می‌شود. از مزایای دیگر استفاده از عایق، افزایش طول عمر مخزن شماست. زیرا مخزن آب را در برابر تابش مستقیم نور خورشید، باران، رعد و برق و … محافظت می‌کند.

2- استفاده از سایه‌بان یا فضای سر پوشیده

سایه بان برای خنک نگه داشتن مخزن

تابش مستقیم نور خورشید، بزرگترین مشکل در زمینه گرم شدن آب در تابستان است. بنابراین بهتر است مخزن آب را در صورت امکان جابه‌جا کنید و آن را در فضایی بسته و زیر سقف نصب کنید. این راه یکی از کارآمدترین روش‌های خنک نگه داشتن مخزن آب در طول تابستان است. اما اگر نمی‌خواهید مخزن را جابه‌جا کنید، می‌توانید به راحتی با نصب سایه‌بان بر روی مخزن، در اطراف مخزن سایه ایجاد کنید. و مانع از تابش مستقیم نور آفتاب به مخزن شوید.

قرارگیری مخزن آب دور از نور مستقیم خورشید، علاوه بر خنک نگه داشتن آب مخزن، مانع از پوسیدگی مخزن و افزایش طول عمر آن نیز می‌شود.

3- عایق‌بندی لوله های آبرسانی

عایق‌بندی لوله ها برای خنک نگه داشتن مخزن

آب مخزن هنگام عبور از لوله‌های آبرسانی، گرمای زیادی جذب می‌کند. از آنجا که عایق‌بندی مخزن آب، باعث خنک نگه داشتن آب دورن مخزن می‌شود. عایق‌بندی مناسب لوله‌ها نیز به حفظ دمای آب کمک زیادی خواهد کرد.

این کار نه تنها کمک می‌کند که بتوانید دمای آب را از گرمای تابستان محافظت کنید، همچنین باعث می‌شود در فصل زمستان نیز از یخ‌زدگی آب درون لوله جلوگیری کنید.

4- نقاشی مخزن آب با رنگ بازتابنده

نقاشی مخزن آب با رنگ بازتابنده برای خنک نگه داشتن آب در تابستان

یکی دیگر از روش‌های موثر و علمی خنک نگه داشتن مخزن آب، رنگ‌آمیزی مخزن به رنگ سفید است. منطق این روش ساده است؛ سفید یک رنگ بازتابنده نور و گرما است. و بیشتر گرمای دریافتی را منعکس می‌کند. در این حالت فقط مقدار کمی گرما توسط مخزن آب جذب می‌شود. در نتیجه در حفظ دمای خنک آب داخل مخزن کمک زیادی می‌کند. رنگی که انتخاب می‌کنید، روی دمای آبی که از مخزن دریافت خواهید کرد تأثیر بسیاری می‌گذارد. البته همانطو که می‌دانید رنگ اصلی تمامی مخازن پلی اتیلن، سفید رنگ است. و این نکته به تنهایی یکی از مزیت‌های مهم مخزن پلی اتیلن نسبت به سایر مخازن، در زمینه خنک نگه داشتن مخزن آب است.

5- تحرک داشتن آب درون مخزن

به دلیل اهمیت صرفه جویی آب، این روش خنک نگه داشتن مخزن، اصلا پیشنهاد نمی‌شود. ولی دانستن آن از جنبه اطلاعات عمومی مفید خواهد بود. اینکه اگر به صورت دوره‌ای اقدام به پر کردن مخزن آب کنید و مانع از ساکن ماندن آب دورن مخزن شوید، از گرم شدن آب مخزن جلوگیری می‌شود. این کار را می‌توان با استفاده از پر شدن خودکار مخزن به کمک فلوتر و یا پر کردن دوره‌ای مخزن به صورت صورت دستی انجام داد. اما روشی غیر معقول و پر هزینه است.

سخن آخر

صرف نظر از نحوه استفاده و محل نگهداری مخزن آب به منظور خنک نگه داشتن مخزن؛ اطمینان از اینکه در همه شرایط آب و هوایی، آب درون مخزن تمیز و عاری از باکتری باشد، در اولویت اصلی است. مخصوصا اگر از مخزن برای نگهداری آب آشامیدنی استفاده می‌کنید. بهترین مخزن آب بهداشتی برای این منظور، مخزن آب آنتی باکتریال است. مخزن سه لایه آنتی باکتریال، علاوه بر خنک نگه داشتن آب مخزن، از رشد باکتری و جلبک زدن آب نیز جلوگیری می‌کند.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد مخزن سه لایه آنتی باکتریال تهران پلیمر یارا، که تنها مخازن آنتی باکتریال مورد تایید جهاد دانشگاهی و انستیتو پاستور در ایران هستند، با کارشناسان ما در فروشگاه البرز مخزن تماس بگیرید.

 

 

2 دیدگاه در “خنک نگه داشتن مخزن در تابستان چگونه امکان پذیر است؟

  1. بهنام امینی گفت:

    سلام ما یه تانکر داریم که از جنس پلی اتیلنه و در باغ نصبه و زیر نور مستقیم آفتابه شنیدم که مقاومت مخزن های پلی اتیلنی در مقابل آفتاب و گرما بالاس میخواستم بدونم مشکلی براش پیش نمیاد؟

    1. پشتیبان سایت گفت:

      با سلام و احترام، به طور کلی این مخازن با توجه به مواد تشکیل دهنده آنها که از جنس پلی اتیلن آنتی یو وی و مقاوم در برابر اشعه ماورابنفش می باشد، مانع نفوذ نور خورشید می شود ولی قطعا زیر نور مستقیم بودن در کاهش طول عمر مخازن بی تاثیر نیست و پیشنهاد می شود حدالامکان مخازن در فضای سربسته یا زیر سایه بان قرار گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *