معرفی محصولات

تفاوت مخزن افقی و مخزن عمودی | کدام مخزن آب بهتر است؟

تفاوت مخزن عمودی و افقی

بسیاری از مشتریان در هنگام خرید مخزن آب ، از تنوع و گستردگی انواع مخازن سردرگم می‌شوند. یکی از رایج‌ترین سوالات آنها هم تفاوت مخزن افقی و عمودی است. با اینکه انتخاب گزینه مناسب برای شما، به شرایط، موقعیت و نیازتان بر می‌گردد اما بررسی فرق مخزن افقی و عمودی می‌تواند تا حد زیادی کمک‌کننده باشد. پس با این مطلب از مجله البرزمخزن همراه شوید تا به مقایسه مخزن افقی و مخزن عمودی بپردازیم.

فرق مخزن افقی و عمودی: مقایسه شکل و ظاهر

اولین جنبه‌ای که در مقایسه مخزن آب افقی و مخزن عمودی می‌بایست مورد توجه قرار گیرد، شکل ظاهری این دو است. اگر فضایی که قصد نصب تانکر خود در آن را دارید، از نظر ارتفاع محدود است، مخزن افقی گزینه مناسب‌تری برای شماست. به طور مثال اگر فضای بسته‌ای همچون پارکینگ یا اتاقک تاسیسات را در نظر دارید. از طرف دیگر، در فضاهای باز مانند حیاط یا پشت بام، منبع عمودی شاید گزینه بهتری باشد. گرچه آن هم باز بستگی به این دارد که آیا از نظر سطح قابل دسترس، فضای کافی در اختیارتان هست یا خیر.

با توجه به شکل ظاهری این دو مخزن، تمیزکاری و تخلیه نوع افقی به مراتب آسان‌تر است. در حالی‌که شاید نتوانید به مخزن عمودی بدون وجود یک نردبان به راحتی دسترسی پیدا کنید. به همین خاطر نکته‌ای باید در هنگام خرید به آن توجه کنید، بحث محدودیت طول و عرض این نوع مخازن است.

فرق منبع افقی و عمودی: مقایسه حجم

در بحث مقایسه حجم می‌بایست سه تعریف مهم را به عنوان تفاوت مخزن افقی و عمودی در نظر داشته باشید. ظرفیت اسمی، ظرفیت و واقعی و همینطور ظرفیت قابل استفاده. منظور از ظرفیت اسمی حاصل‌ضرب ابعاد مخزن، یعنی ارتفاع، طول و عرض است. به این معنا که وقتی مخزن آب شما، چه افقی و چه عمودی، تا لبه پر شود، چه میزان ظرفیت خواهید داشت.

ظرفیت واقعی اما اشاره به حداکثر سطح استاندارد قابل پر شدن دارد. یعنی تا جایی که مایع شما تا شیر توپی مخزن برسد. این ظرفیت را هم با محاسبه ارتفاع تا شیر توپی و طول و عرض می‌توانید به دست بیاورید. اما ظرفیت قابل استفاده در واقع حجم مایع موجود در مخزن است که بین بالاترین سطح آب و پایین‌ترین حد آن که همان آب مرده است، در نظر گرفته می‌شود.

ابعاد مخازن افقی

تفاوت مخزن افقی و عمودی: ظرفیت مخازن

با توجه به اینکه شما نمی‌توانید از مقدار مایعی که در پایین مخزن آب جمع می‌شود و ما آن را آب مرده می‌نامیم، استفاده کنید، می‌بایست آن را از ارتفاع کلی مخزن کم کنید. همچنین میزان فضایی که باید تا لبه مخزن خالی بماند را نیز محاسبه نمایید. با بررسی این اعداد می‌توانید به این نتیجه برسید که بعد از خرید هرکدام از انواع مخازن، چقدر ظرفیت در اختیار شما خواهد بود. با توجه به سطح بیشتر مخزن افقی، می‌توان گفت که میزان آب مرده و فضایی که می‌بایست در بالای مخزن خالی بماند، بالاتر از مخزن عمودی است.

مقایسه تانکر افقی و تانکر عمودی در زمینه وزن

به طور کلی وزن مخازن افقی بیشتر از انواع عمودی آن است. اما استحکام و مقاومت تانکرهای عمودی بیشتر است. به همین خاطر است که برای نگهداری انواع مایعات با چگالی بالا، بهتر است به سراغ مخازن عمودی بروید. شاید بتوان معیار وزن را به طور مستقیم به ابعاد و شکل ظاهری تانکرها نیز مرتبط دانست. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم در صورت نیاز قبل از خرید، وزن لیتراژهای مختلف مخزن افقی و عمودی را بررسی کنید.

فرق تانکر افقی و عمودی: مقایسه کاربرد

از نظر کاربرد مهمترین نکته‌ای که در مقایسه تفاوت مخزن افقی و عمودی وجود دارد، شرایط شما برای نصب و استفاده است. اگر قصد نصب مخزن آب در اتاق تاسیسات، زیرزمین یا پارکینگ را دارید، بسته به فضای در دسترس، انتخاب متفاوتی پیش روی شماست. در واقع تفاوت مخزن افقی و عمودی در شکل ظاهری و ابعاد آنها، می‌تواند تعیین کننده نوع کاربری‌شان نیز باشد. هرکجا محدودیت ارتفاع داشتید، ناچار باید از مخازن افقی خرید کنید. اما گاهی اوقات با وجود عدم محدودیت در فضا نیز، گزینه مناسب کاربری شما، مخزن افقی است.

به طور مثال برای نصب تانکر آب در مقابل باد و طوفان باید مقاومت آن را هم در نظر بگیرید. درست است که در پشت بام یا فضای آزاد محدودیت ارتفاع وجود ندارد اما مخازن افقی مقاومت بیشتری در برابر تکان خوردن یا وزش باد دارند. لذا اولین فرق مخزن افقی و عمودی، یعنی شکل ظاهری آنها، می‌تواند تاثیر زیادی در انتخاب شما بگذارد. همچنین به نکته‌ای که در بخش قبل اشاره شد، توجه داشته باشید. استحکام مخازن عمودی بیشتر است و اگر بخواهید مایعی را در درون آن نگهداری کنید که چگالی بالایی دارد، بهتر است به سراغ تانکر عمودی بروید.

تانکر افقی یا تانکر عمودی: مقایسه حمل و نقل

وقتی صحبت از تفاوت مخزن افقی و عمودی باشد یکی از مهمترین مواردی که می‌بایست به آن اشاره شود بحث حمل و نقل است. با توجه به متریال به کاررفته در مخازن پلی اتیلن، بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌جات از این محصولات برای جابجایی انواع مواد شیمیایی و سیالات استفاده می‌کنند. اینجاست که سوال پیش می‌آید در مقایسه مخزن افقی و مخزن عمودی، کدام یک در جابه جایی مقاوم‌تر است؟ کدام یک حمل و نقل آسان‌تری دارد و وزن کمتری؟ پاسخ به این سوال را به نوعی در بخش‌های قبلی دادیم.

از نظر وزن، مخزن افقی سنگین‌تر از نوع عمودی آن است. اما در بحث جابه‌جایی، ارتفاع عامل تعیین‌کننده بسیار مهمی خواهد بود. به همین خاطر اگر قصد دارید برای حمل و نقل از مخازن پلی اتیلن استفاده کنید، پیشنهاد ما خرید نوع افقی آن است. گرچه بسته به لیتراژهای مختلف مخزن افقی و عمودی، ابعاد آنها متغیر است اما به طور کلی مخزن افقی گزینه بهتری برای جابه‌جایی به حساب می‌آید. همچنین دقت داشته باشید که اتصالات مخزن افقی و مخزن عمودی در طول راه به جایی برخورد نکرده و محصول خریداری شده را دچار شکستگی نکنند.

مخزن افقی یا مخزن عمودی؟ مزایا و معایب هرکدام

تا اینجا نگاهی دقیق و جزئی داشتیم به تفاوت مخزن افقی و عمودی. اما بد نیست در یک نگاه کلی ببینیم مزایا و فرق مخزن افقی و عمودی در چیست.

اولین نکته‌ای که در مقایسه مخزن افقی و مخزن عمودی به نظرمان می‌آید بحث ارتفاع است. نمی‌توان گفت ارتفاع مزیتی در هیچ کدام از این محصولات ایجاد می‌کند اما بسته به شرایط و نیاز شما می‌تواند یک گزینه را به دیگری برتری بدهد.

تفاوت مخزن افقی و عمودی

تفاوت مخزن افقی و عمودی

مورد بعدی در مقایسه تانکر افقی و تانکر عمودی موضوع حمل و نقل بود. با توجه به اینکه جابه‌جایی انواع افقی مخازن از نوع عمودی آنها ساده‌تر است می‌توانیم به این نتیجه برسیم که برای مصرف‌کنندگانی که نیاز به حمل و نقل مداوم این محصولات دارند، مدل افقی گزینه به‌صرفه‌تری به حساب می‌آید.

به علاوه این دو نوع مختلف از تانکرهای پلی اتیلنی، در کاربردهایی همچون کنترل دما هم متفاوت هستند. پیشنهاد ما به صنایعی که به دنبال مخازنی با سیستم گرمایش و خنک‌کنندگی‌ می‌گردند، نوع افقی است. این محصولات از نظر حفظ دما کارآمدترند.

از طرفی مخازن عمودی به فضای کمی روی زمین برای نصب نیاز دارند. به همین دلیل برای شرایطی که محدودیت فضا از نظر سطح مقطع دارید، گزینه خوبی هستند. همچنین می‌توانند روی سطوح صاف و جامد، با پایداری بیشتر از مایعات نگهداری کنند و توزیع بهتری نسبت به همتای افقی خود داشته باشند. به طور کلی توزیع فشار در تانکر عمودی یکنواخت‌تر است. پس نگه داشتن حجم زیادی از یک محصول در آن، با امنیت بیشتری همراه خواهد بود.

تفاوت تانکر افقی و عمودی: مقایسه فنی و نصب

با وجود جمع‌بندی نسبی که در زمینه مزایا و تفاوت تانکر افقی و عمودی کردیم اما جای یک نکته مهم در این مقاله خالی است؛ تفاوت منبع افقی و عمودی از نظر فنی. منابع افقی معمولاً برای ظرفیت‌های کم به کار می‌روند. در حالی که ظرفیت منابع عمودی به مراتب بالاتر است.

با این وجود برای نصب هر دو این محصولات باید بعضی ملاحظات فنی را در نظر گرفت. به طور مثال در هنگام نصب مخازن عمودی در فضاهای سرباز، توصیه می‌کنیم محاسباتی همچون بار باد را انجام دهید. اما چون احتمال واژگونی و آسیب دیدگی مخازن افقی در برابر باد شدید، بسیار کم است، در این موارد نیاز به اینکار نیست.

تفاوت منبع افقی و عمودی: مقایسه قیمت منبع

وقتی صحبت از معیار قیمت در منبع افقی یا مخزن عمودی باشد، باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. فاکتورهایی همچون جنس، ضخامت، وزن، حجم، برند سازنده، فروشگاه عرضه‌کننده و حتی شرایط گارانتی و خدمات پس از فروش همگی می‌توانند در قیمت تانکر افقی یا تانکر عمودی تاثیرگذار باشند. اما اگر فرض کنیم که دو مخزن افقی و عمودی از همه نظر باهم برابر باشند، باز ضخامت، فاکتور تعیین‌کننده قیمت خواهد بود.

منبع ذخیره آب پلاستیکی

تفاوت مخزن افقی و عمودی

به صورت کلی مخازن افقی قطر بزرگتری نسبت به محصولات عمودی دارند. این ضخامت می‌بایست در همه جهات وجود داشته باشد در حالیکه در مخزن عمودی، فقط سطح مقطع است که ضخامت بالایی دارد. همین موضوع باعث شده تا متریال بیشتری در ساخت تانکرهای افقی به کار رود و در نتیجه قیمت آنها هم بیشتر شود.

منبع افقی یا منبع عمودی؟ کدام را بخریم؟

با توجه به مقایسه منبع افقی و منبع عمودی که در این مقاله انجام دادیم، به عنوان جمع‌بندی می‌توانیم بگوییم که شما بسته به نیاز و خواسته خود می‌بایست بهترین گزینه را انتخاب کنید. ما در فروشگاه البرزمخزن لیتراژهای مختلف مخزن افقی و عمودی را به فروش می‌رسانیم که هرکدام برای یک کاربرد مشخصی می‌تواند انتخاب خوبی به حساب بیاید. اگر بعد از مطالعه توضیحات این مطلب درباره ویژگی‌های مخزن افقی یا مخزن عمودی هنوز نتوانسته‌اید به نتیجه‌گیری مناسبی برسید، می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید تا همکاران ما در البرزمخزن شما را راهنمایی کنند. از همراهی شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − یازده =