آموزشی

آشنایی با اتصالات مخزن آب

اتصالات مخزن آب

اگر می‌خواهید مخزن و منبع شما، امنیت و طول عمر کافی برای ذخیره‌سازی آب را داشته باشد؛ باید با اتصالات مخزن آب به خوبی آشنا باشید و هر کدام را در جای مناسب خود استفاده و بهره‌برداری کنید. در این مطلب اتصالات پرکاربرد مخزن و نکات مهم در استفاده از آنها را به طور کامل شرح خواهیم داد. به یاد داشته باشید در هنگام نصب اتصالات مخزن، همیشه با یک فرد حرفه‌ای و آموزش دیده مشورت کنید.

انواع اتصالات تانکرهای آب

اتصالات در انواع مخازن ذخیره آب، از مخازن پلاستیکی تا مخازن فلزی، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. برای هر کدام، اتصالات اصلی معینی لازم است. لوله‌های ورودی و خروجی آب، فیتینگ‌های ورودی و خروجی و شناور مخزن، از اتصالات اصلی مورد نیاز برای همه مخازن هستند. در ادامه به معرفی هرکدام به صورت جداگانه خواهیم پرداخت.

فلوتر یا شناور

فلوتر یا شناور

یکی از اتصالات مخزن، شیر قطع‌کن یا همان فلوتر است. فلوتر به فیتینگ ورودی متصل می‌شود و به صورت خودکار، سطح آب داخل مخزن را کنترل می‌کند.

فیتینگ یا فلنج

فیتینگ یا فلنج

مخازن آب خانگی یا مخازن صنعتی؛ مثل مخازن آتش‌نشانی، وان و تراف‌های شیلات و… همگی نیازمند فیتینگ‌های مناسبی هستند. اتصالات(فیتینگ) مختلفی در سه نوع پلیمری، فلزی و upvc در بازار موجود می‌باشد. که هر کدام کاربرد، مزایا و معایب خاص خود را دارند.

برای اتصالات مخازن پلاستیکی (پلیمری) از فیتینگ پلی اتیلن یا برنجی و upvc، و برای اتصالات مخازن فلزی؛ از فیتینگ برنجی، فیتینگ گالوانیزه یا فیتینگ استیل استفاده می‌شود. در ادامه به توضیح اتصالات(فیتینگ) پلاستیکی و برنجی می‌پردازیم.

اتصالات پلاستیکی مخزن

اتصالات مخزن آب

این مخازن به دلیل شرایط بهداشتی بسیار خوبی که دارند، بهترین نوع مخازن برای نگهداری آب هستند. (برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله مخزن آب آنتی باکتریال چیست؟ را مطالعه کنید) کاربرد اصلی اتصالات پلاستیکی مخزن، برای فیتینگ مخازن نگهداری مایعات خورنده (مثل اسید) است. زیرا خاصیت ضد خورندگی دارد.

نکته مهم هنگام نصب اتصالات پلاستیکی به مخزن، این است که برخی از اتصالات مذکور حتما باید تحت جوشکاری قرار گیرند. تولیدکنندگان و فروشندگان مخازن و اتصالات، خدمات جوشکاری آن را هم انجام می‌دهند.

اتصالات برنجی مخازن آب

اتصالات برنجی مخازن آب

اتصالات برنجی به دو روش ریخته‌گری و یا تراش از شمش؛ از سایز 2/1 اینچ تا 4 اینچ، تولید می‌شوند. اتصالات برنجی تولید شده با روش تراش، کیفیت بهتری دارند. به سه دلیل اتصالات برنجی مخزن بسیار رایج و کاربردی هستند.

  1.  دوام بالا در انواع محیط‌ها (مرطوب، گرم و سرد)
  2.  جای‌گیری محکم در جداره مخازن و ایجاد آب‌بندی مناسب.
  3.  ضد زنگ‌زدگی

مزایای اتصالات برنجی و پلی اتیلن

  •  اتصالات برنجی و upvc نسبت به دیگر اتصالات منبع آب، از نظر بهداشتی سالم‌ترند و استانداردهای لازم را دارند.
  •  اتصالات upvc نسبت به اتصالات استیل و برنجی ارزان‌ترند.
  •  اتصالات برنجی به دلیل آب‌بندی و دوام بالا، رایج‌ترین نوع اتصالات هستند.

اتصالات برنجی منبع آب 4 قطعه دارند:

  1. بدنه یا هسته: اتصالات شامل دو قسمت «تو پیچ» و « رو پچ» هستند.
  2. مهره پره‌ای‌: از جنس خود اتصالات و عموما شش پر است.
    نکته: مهره اتصالات مخزن را بیش از حد محکم نکنید. اینکار باعث هرز شدن و در رفتن اورینگ و آسیب به مخزن می‌شود.
  3. واشر لاستیکی یا همان اورینگی: برای آب‌بندی اتصالات مخزن استفاده می‌شود.
  4. واشر تخت فلزی: این واشر برای محکم شدن اتصال به مخزن، هنگام بستن مهره لازم است.

نحوه نصب اتصالات مخزن

اتصالات یا فیتینگ‌های مخزن از هر نوعی که باشند، روش نصب تقریبا یکسانی دارد. در مقاله طریقه نصب شناور مخزن آب، مراحل نصب شناور و فیتینگ را به طور کامل توضیح داده‌ایم. دقت کنید که اتصالات را 5 تا 10 سانتی‌متر پایین‌تر از سقف و بالاتر از کف مخزن متصل کنید. نصب اتصالات مخزن در کف مخزن کاربردی نیست. زیرا با ایجاد یک نقطه خستگی؛ در طولانی مدت باعث ایجاد نشتی خواهد شد. توجه داشته باشید که فقط در مواقع ضروری و آن هم به صورت کاملا استاندارد و حرفه‌ای، اقدام به نصب اتصالات به کف مخزن کنید. در ضمن این کار گارانتی محصول را باطل می‌کند.

سوالات متداول و نکات اتصالات مخزن

1- اتصالات را باید در کدام قسمت مخزن نصب کرد؟

اتصالات مخزن باید در محل معینی نصب شوند و نمی‌توان آن‌ها را در هر جایی از مخزن نصب کرد. اینکار باعث شکستگی دیواره مخزن و کاهش عمر آن می‌شود. زیرا فشار ناشی از مایع درون مخزن در محل اتصالات، بسیار بیشتر از نواحی دیگر مخزن است. به همین دلیل تولیدکنندگان مخازن آب، محل نصب اتصالات را با ضخامت و استحکام بیشتری می‌سازند. تا دیواره مخزن بتواند فشار اطراف محل اتصال را تحمل کند.

2- چندین فیتینگ را می‌توان در محل نصب ورودی و خروجی مخزن نصب کرد؟

اینکه چندین فیتینگ را می‌توان در محل نصب ورودی و خروجی مخزن نصب کرد، به عواملی مثل ورودی یا خروجی بودن اتصال، سایز اتصالات و مساحت قسمت اتصال بستگی دارد. در هر مخزن با توجه به کاربرد آن، محل نصب اتصالات منبع در تعداد و جهت‌های مختلفی تعبیه شده است.

برای مثال برای مخازن پلیمری، معمولا 2 تا 4 محل نصب برای اتصالات خروجی وجود دارد. به محل نصب اتصالات خروجی بیشتر از اتصالات ورودی توجه می‌شود. به این دلیل که اتصالات خروجی در پایین مخزن قرار دارند و فشار و استرس در آن ناحیه بیشتر از بالای مخزن است. برای مثال در محل ورودی اتصالات در یک تانکر آب 1000 لیتری، به راحتی می‌توان 2 فیتینگ نصب کرد. اما در محل خروجی نمی‌توان چند فیتینگ نصب کرد.

مهار کردن وزن لوله‌ها در اتصالات منبع آب

اتصالات منبع آب

وزن اتصالات بیرونی، مثل لوله‌هایی که به مخزن منتهی می‌شوند؛ باید توسط بست یا پایه مهار شده باشند. تا این وزن به مخزن وارد نشود. وارد شدن این وزن اضافه به مخزن، باعث ترک برداشتن مخزن در محل اتصال و کاهش عمر آن خواهد شد.

نکات مهم اتصالات تانکر

در هنگام نصب اتصالات و پس از آن باید به این نکات توجه داشته باشید:

اتصالات تانکر آب

  • اتصالات بین پمپ و مخزن را از نوعی انتخاب کنید تا در صورت ایجاد لرزش توسط پمپ، محل اتصال فیتینگ به مخزن دچار آسیب نشود. برای جلوگیری از این امر می‌توانید از لرزه‌گیر یا دو عدد زانویی در مسیر انتقال آب از پمپ به مخزن استفاده کنید.
  • محل نصب اتصالات منبع آب را مرتبا و در دوره‌های زمانی معینی بازدید کنید. تا در صورت وجود نشستی، بتوانید آن را در زمان مناسب برطرف کنید.
  • هنگام خرید هر مخزنی؛ نوع، تعداد و قطر ورودی و خروجی اتصالات مورد نیازتان را به فروشنده بگویید، تا آن‌ها را به درستی در اختیارتان قرار دهد.
  • برای اتصالات مخازن، فیتینگ‌های upvc یا برنجی استفاده کنید.
  • فیتینگ‌های برنجی یا پلی اتیلنی که برای مخازن آب خانگی استفاده می‌شوند، فیتینگ‌هایی با قطر 2/1 و 4/3 و 1 اینچ هستند. قطرهای بزرگتر برای مخازن صنعتی و کشاورزی کاربرد دارد.
  • توجه داشته باشید که برای نگهداری مایعات خورنده، فقط از اتصالات upvc استفاده کنید. مایعات خورنده باعث خوردگی اتصالات برنجی می‌شوند.

کلام آخر

مهم‌ترین قسمت نصب منبع آب، اتصالات آن است. انتخاب اتصالات مناسب، استفاده صحیح از اتصالات و نصب درست آن‌ها؛ باعث افزایش طول عمر مخزن می‌شود. امیدواریم در این مقاله به خوبی با نکات لازم برای خرید، نصب و استفاده از اتصالات مخزن، آشنا شده باشید. در صورت داشتن هرگونه سوال یا مشکل در مورد اتصالات مخزن، آن را در قسمت نظرات با مشاوران ما درمیان بگذارید. پیشنهاد می شود مقاله نصاب مخزن آب را نیز بخوانید.

قیمت مخزن آب؛ مخزن 500 لیتری؛ مخزن 1000 لیتری؛ مخزن 2000 لیتری؛ مخزن 3000 لیتری؛ مخزن 5000 لیتری؛ مخزن افقی؛ مخزن عمودی؛

 

2 دیدگاه در “آشنایی با اتصالات مخزن آب

  1. سیروس ناصری گفت:

    بادرود؛من‌ یک تانکر ۳۰۰۰لبتری دارم،آیا میتوانم در نقطه ۱۰۰۰ وسپس در۲۰۰۰ لیتری تانکر سیستم فیلترینگ وشناور نصب کنم و از۳نقطه لوله کشی کنم و ۳ورودی با ۳ شیر جداگانه داشته باشم؟راه کار
    چیست وچگونه؟

    1. owner گفت:

      سلام ، لطفا در این مورد با متخصص تاسیسات مشاوره بفرمایید ، در ضمن اتصالاتی که باید خارج از محل های تعیین شده نصب شوند ، حتما به صورت جوشی نصب گردد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *