آموزشی

آموزش نصب تانکر آب در باغ

نصب تانکر آب در باغ

همه عاشق داشتن یک باغ سرسبز هستند. اما متاسفانه آب و هوای ایران در همه مناطق مناسب این نوع باغ‌ها نیست. بدليل موقعیت جغرافيايي، كاهش ميزان بارش باران و کمبود ذخایر آبی و همچنین فعاليت‌های غلط انسانی، ایران در سال‌های اخير از جمله كشورهای كم آب محسوب می‌شود. در این شرایط تا زمانی که گیاهان مقاوم به خشکی نداشته باشید، باغ شما تشنه خواهد بود. از این رو استفاده از مخازن ذخیره آب کشاورزی و آشنایی با نحوه نصب تانکر آب برای انواع باغ و فعالیت کشاورزی امری ضروری است.

نصب مخزن آب در ساختمان‌ها و باغ، علاوه بر کمک به صرفه‌جویی در هزینه و منابع آب، باعث رفع مشکل افت فشار آب مخصوصا در آپارتمان‌ها می‌شود. یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از مخازن ذخیره آب، استفاده به عنوان منبع ذخیره آب اضطراری در باغ ها و منازل است.

قبل از یادگیری مراحل نصب، ابتدا باید تانکر مناسب نیازتان را انتخاب کنید. برای انتخاب منبع مناسب برای باغ باید به حجم مورد نیاز آب، مساحت زمین زراعی و عوامل محیطی توجه کنید. بیشترین استفاده تانکر در باغ مربوط به انواع مخازن پلاستیکی است. دلیل آن هم مزایا و ویژگی‌های زیاد مخازن پلی اتیلن نسبت به دیگر مخازن است.

برای یادگیری نحوه نصب تانکر در باغ و ساختمان ها و منازل ویلایی ادامه مقاله را مطالعه فرمایید.

آموزش نصب تانکر اب در باغ

مرحله اول در آموزش نصب، مشخص کردن جایی مناسب برای نصب تانکر است. برای پیدا کردن مکان مناسب برای نصب سعی کنید جایی را خارج از مسیر رفت و آمد پیدا کنید. جایی که به طور کامل گذرگاهی را مسدود نکند. مخازن آب زمانی که پر باشند سنگین هستند، وزن هر لیتر آب 1 کیلوگرم است. این یعنی یک مخزن 2500 لیتری هنگام پر شدن بیش از 2.5 تن وزن دارد. بنابراین به یک پایه صاف و محکم نیاز است.

زمان نصب می‌توان تانکر را بر روی سنگفرش، بتن یا سکو ساخته شده از چوب یا فولاد نصب کرد. اما نکته مهمی که باید در آموزش نصب بر روی پایه انتخابی بدانید این است که، پایه‌های بتونی و سکو، گزینه طولانی مدت بهتری هستند. هر چند مخازن آب کوچک را می‌توان بر روی سنگفرش هم نصب کرد، اما مخازن بزرگتر بهتر است حتما بر روی صفحه‌ای بتونی به ضخامت حدود 10 سانتی‌متر نصب شوند.

همچنین استفاده از سکو، به دلیل ایجاد ارتفاع اجازه می‌دهد تا مخزن به اندازه کافی بالا باشد. تا بتواند لوله‌ها یا ظروف آبیاری را مستقیماً از خروجی پر کند. همچنین ارتفاع اضافی می‌تواند اختلاف زیادی در فشار نازل شلنگ ایجاد کند.

علاوه بر اندازه و وزن مخزن، از نظر جنس نیز مخازن پلاستیکی می‌توانند روی هر سطح صافی بنشینند. به شرطی که چیز تیزی در زیر آن وجود نداشته باشد. برخی از آنها نیز می‌توانند در زیر زمین و دور از دید قرار بگیرند.

نصب تانکر آب در باغ

در ادامه ، تمام مراحل مورد نیاز برای نصب تانکر در باغ با استفاده از پمپ یا عدم استفاده از پمپ آب را شرح خواهیم داد:

مرحله 1: آماده کردن مکان نصب تانکر در باغ

منطقه‌ای که انتخاب کردید در قدم اول باید قابل دسترسی باشد. مکانی در نزدیکی باغی که قصد آبیاری با استفاده از مخزن را دارید انتخاب کنید. هنگامی که مکان خود را انتخاب کردید، خاک را کاملاً زیر و رو کنید و هرگونه سنگ یا ماده خارجی دیگری را که می‌تواند در پایه مخزن تداخل ایجاد کند را از بین ببرید.

برای اتمام کار خود حدود 7سانتی‌متر ماسه اضافه کنید و دوباره آن را زیر و رو کنید. زمانی که زمین کاملا مسطح و ثابت به نظر رسید، آماده ادامه کار هستید.

مرحله 2: ایجاد پایه بتونی

ایجاد پایه بتنی

یک پایه بتنی با ضخامت حدود 10سانتی‌متر در محلی که آماده کرده بودید ایجاد کنید. سطح ایجاد شده باید کاملا صاف و تراز باشد و باید از خود مخزن بزرگتر باشد.

تانکر را را روی پایه بتونی قرار دهید، بعد از آن است که می‌توانید شروع به ایجاد اتصالات کنید. در این مرحله از نصب و قبل از برقراری اتصالات به مخزن اصلی، روش‌های اتصال را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که اتصالات خروجی مخزن قابل دسترسی است.

مرحله 3: نصب لوله اتصالات

بعضی از انواع مخازن ذخیره آب ممکن است از قبل مجهز به لوله تخلیه سرریز باشند. در هر صورت، از نصب و موقعیت صحیح لوله تخلیه اطمینان حاصل کنید زیرا ممکن است آب اضافی به مرور پایداری پایه بتونی شما را به خطر بیندازد.

اگر از پمپ استفاده می‌کنید، یک شیلنگ انعطاف‌پذیر بین پمپ و شیر نصب کنید. با این کار لرزش و ضربه از پمپ جذب شده و احتمال ترک‌خوردگی و نشت قطعات کاهش می‌یابد.

نصب تانکر در باغ بدون پمپ

امروزه روش‌های آبیاری سنتی به دلیل هدر رفت بسیار آب، با روش‌های نوین آبیاری جایگزین شده‌اند. راه های صرفه جویی در مصرف آب بسیار است. آبیاری قطره‌ای یکی از این روشهاست که باعث صرفه جویی آب در مصارف کشاورزی می‌شود. آبیاری قطره‌ای نسبت به روش‌های سطحی آبیاری، به آب بسیار کمتری نیاز دارد. یکی از بهترین انواع آبیاری قطره‌ای نیز نوع ثقلی یا گرانشی آن است. که به عنوان یک روش ارزان و ساده آبیاری استفاده می‌شود.

در نصب تانکر در باغ برای آبیاری قطره‌ای معمولا از پمپ استفاده نمی‌شود. و با نصب آن در ارتفاع فشار لازم برای جریان آب درون لوله‌ها تأمین می‌شود.(هر یک متر ارتفاع سطح زیر مخزن تا خروجی آب، ۰/۱ بار فشار ایجاد می‌کند.) این روش یکی از کم هزینه‌ترین و بهترین روش‌های آبیاری قطره‌ای است. و مزایای بسیاری همچون سرمایه‌گذاری کمتر و کاهش احتمال گرفتگی قطره‌چکان را دارد. دلایل استفاده از این روش نصب تانکر در باغ مشابه دلایل نصب تانکر روی پشت بام در ساختمان‌هاست.

نصب تانکر بدون پمپ

در این روش با نصب پایه‌های فلزی بر روی سطح بتنی ایجاد شده و یا ایجاد ارتفاع با مصالح دیگر، مخزن را به اندازه کافی بالا قرار می‌دهند. تانکر باید در ارتفاعی بالاتر از همه شیرهای مصرفی قرار داشته باشد تا نیروی جاذبه زمین، فشار کافی برای ورود آب به لوله‌ها را داشته باشد.

با وجود اینکه قرار دادن در ارتفاع نیاز به پمپ آب را رفع می‌کند، اما ممکن است به پمپ فشار احتیاج پیدا کنید. استفاده از پمپ فشار در باغ، توزیع آب مخزن شما را با عملکرد بهتری امکان پذیر می‌کند. ( پیشنهاد: مطالعه مقاله منبع تحت فشار پمپ آب چیست؟ )

آموزش نصب در ساختمان ها و خانه های ویلایی

اندازه مخزن و محل نصب را مشخص کنید

محل نصب تانکر در باغ

اندازه و ابعاد مخازن خانگی متفاوت است. و گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد. باید مخزنی انتخاب کنید که پاسخگوی نیاز شما باشد. و همچنین برای محل نصب و محدودیت‌های جانمایی مناسب باشد.

اما اگر نیاز به مخزن بزرگ آب داشتید، حتما زمینی پایدار و ترجیحا ساخته شده از بتن، برای نصب آن در نظر بگیرید.

نصب تانکر با پمپ یا بدون پمپ؟

بعد از انتخاب مدل و حجم منبع و محل نصب آن، باید با پمپ یا بدون پمپ بودن نصب منبع را انتخاب کنید. استفاده از پمپ آب کنار مخزن، باعت تبدیل انرژی الکتریکی به جریان مکانیکی آب شده و آب با فشار مناسب در سیستم به جریان در می‌آید.

در صورتی که بخواهید نصب منبع خانگی را بدون پمپ انجام دهید، کافی است برای حفط فشار آب ساختمان، منبع را در ارتفاع نصب کنید.

در ادامه نکات لازم برای نصب منبع در منزل برای هر دو حالت با پمپ یا بدون پمپ بررسی می‌کنیم.

آموزش نصب تانکر خانگی

  • نصب تانکر آب با پمپ

نصب تانکر آب با پمپ

در نصب تانکر همراه با پمپ، باید مخزن و پمپ آب خانگی در نزدیکی هم و در مکان سرپوشیده نصب شوند. مهمترین نکته‌ای که در نصب منبع به همراه پمپ باید دقت شود، نصب پمپ بعد از کنتور است.

کنتور استفاده شده در واحدهای آپارتمانی، ممکن است به دو صورت زیر باشد. برای نصب صحیح مخزن و پمپ آب باید به روش متفاوت اقدام به نصب مخزن در این دو حالت کرد.

کنتور تفکیک شده: اگر کنتور آب در ساختمان تفکیک شده باشد، برای هر واحد بسته به تعداد نفرات و متراژ واحد، مخزن و پمپ جداگانه در اتاق تاسیسات نصب می‌شود.

کنتور مشاع: در این حالت یک مخزن و پمپ آب بسته به تعداد واحد آن ساختمان و متراژ واحدها در نظر گرفته می‌شود. در این حالت باید بعد از کنتور، مخزن آب، پمپ و منبع تحت فشار نصب گردد.

نصب تانکر با پمپ، معمولا در همکف یا در قسمت تاسیسات ساختمان انجام می‌شود. ولی در مکان‌هایی که جریان برق نامطئن باشد. و قطعی زیادی داشته باشد، یا در همکف فضای کافی و مناسبی برای نصب منبع نباشد، می‌توان منبع را در پشت بام نصب کرد. در نصب مخزن آب روی پشت بام، روش آبگیری مخزن با استفاده از یک پمپ و منبع کوچک در همکف انجام می‌شود.

  • نصب منبع آب بدون پمپ

نصب منبع آب بدون پمپ

با نصب تانکر در پشت بام، بدون نیاز به پمپ می‌توانید مشکل افت فشار آب را حل کنید. در این حالت فشار آب ساختمان با استفاده از جاذبه زمین یا نیروی ثقل تامین می‌شود. برای این منظور باید مکان نصب منبع روی پشت بام، حداقل در ارتفاع 10 متری از اولین شیر ورودی ساختمان، باشد.

نکته مهم دیگر در هنگام نصب روی پشت بام، محاسبه تحمل‌پذیری وزن منبع در پشت‌بام است. از نظر استاندارد ساختمان‌هایی که مطابق با اصول مهندسی ساخته می‌شوند، باید در هر متر مربع از سقف، تحمل فشار 300 تا 500 کیلوگرم وزن را داشته باشند. سطح زیر مخزن باید مسطح و کاملا یک دست باشد. استفاده از پایه‌های استاندارد و شاسی‌کشی فلزی نیز برای پخش فشار و تامین ارتفاع لازم توصیه می‌شود. برای ایمنی بیشتر می‌توان منبع را بر روی ستون نصب کرد.

همچنین مکان نصب تانکر باید به اندازه‌ای وسیع باشد که فضای کافی برای نصب شیرها و تعمیرات آن، نظافت و سرویس‌های دوره‌ای را داشته باشد.

توصیه می‌کنیم برای مطالعه بیشتر مراحل نصب منبع بدون پمپ (با جزئیات کاملتر)، همچنین مزایای استفاده از این روش، مقاله نصب منبع بدون پمپ را مطالعه نمایید.

آموزش نصب تانکر برای واحد ویلایی

نصب تانکر برای واحد ویلایی

در مناطقی که به صورت فصلی با تراکم مسافر روبه‌رو می‌شوند، بهتر است مخزن برای مصرف ۲۴ ساعت ذخیره داشته باشد. زیرا معمولا زیرساخت‌های شهری و روستایی در حوزه آبررسانی در تراکم جمعیت پاسخگو نبوده و دچار قطعی آب برای ساعات طولانی می‌شوند. برای این منظور معمولا ورودی سه چهارم اینچ و خروجی یک اینچ برای مخزن در نظر گرفته می‌شود.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم در این مناطق به ازای هر نفر، ۱۵۰ لیتر حجم ذخیره، مد نظر داشته باشید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای یک خانواده ۵ نفره ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ لیتر حجم ذخیره لحاظ کنید.

نحوه نصب اتصالات مخزن آب

در منابع پلی اتیلنی معمولا از اتصالات برنجی استفاده می‌شود. اتصالات مخزن در پایین و بالای مخزن قرار می‌گیرند. اتصالات پایین مخازن آب، به وسیله واشر و مهره مخصوص و نوار تفلون، محکم و آببند می‌شوند.

نصب شناور در قسمت بالا و درون مخزن انجام می‌شود. فلوتر یا شناور وسیله‌ای است که با اندازه‌گیری سطح آب، جریان ورودی را قطع و وصل می‌کند. تا از سرریز شدن آب منبع جلوگیری کند.

قبل از نصب فلوتر منبع، باید فیتینگ‌های آن را متصل کنیم. برای تانکر به دو مجموعه فیتینگ برای قسمت ورودی و خروجی آب نیاز است. برای نصب فیتینگ تانکر باید به فاصله 5 سانتی‌متر از محل اتصال ورودی و محل اتصال خروجی، با گردبُر سوراخ ایجاد کنید. سوراخ باید حداقل 5 میلیمتر از اندازه فیتینگ بزرگتر باشد. در مرحله آخر با استفاده از واشر لاستیکی فیتینگ آن را محکم جاگذاری کنید.

در مواقعی که از مخزن استفاده نمی‌شود، باید مسیر کنارگذر برای مخزن در نظر بگیرید. بنابراین از یک سه راهی در مسیر شیر ورودی استفاده کنید تا یک مسیر برای جریان کنارگذر و یک مسیر برای بالای منبع ذخیر آب وجود داشته باشد. مسیری که به منبع متصل می‌شود، باید به یک شیر برای کنترل جریان، و شیر یک‌طرفه برای جلوگیری از برگشت آب مجهز باشد. مسیر خروجی منبع نیز به همین منظور باید به شیر کنترل و شیر یک طرفه مجهز باشد.

ویژگی های مخازن تهران پلیمر یارا

  • خوردگی و زنگ‌زدگی ندارند.
  • مخازن پلاستیکی وزن کمتری دارند.
  • راحت‌تر در موقعیت قرار می‌گیرند. (قابلیت جابه‌جایی و حمل و نقل بالا و نصب آسان و سریع)
  • تنوع گسترده‌تر دارند.
  • بهتر با چشم انداز ترکیب می‌شوند.
  • قیمت مناسب‌تری دارند.
  • قوی و با دوام‌اند.
  • عایق حرارتی و مقاوم در برابر سرما هستند.
  • بهداشتی بوده و برای آب آشامیدنی بهتر هستند.

بعد از انتخاب جنس، لازم است حجم آب مورد نیاز را نیز پیش‌بینی کرده و سپس اقدام به خرید کنید. عوامل زیادی در میزان و حجم آب مصرفی برای کشاورزی تاثیر گذارند. شناخت این عوامل بسیار مهم هستند. و با در نظر گرفتن تاثیر این عوامل میزان حجم آب مصرفی برای کشاورزی تعیین می‌شود. برای محاسبه حجم آب مصرفی، به مقاله نحوه محاسبه حجم تانکر آب کشاورزی رجوع کنید.

نکات تکمیلی

  • سطح زیر مخازن باید کاملا صاف و تراز باشد. همچنین قسمت تحتانی مخازن، حتما دارای پوشش یکنواختی باشد. مانند کف سیمانی پارکینگ یا کفی موزاییکی.
  • سکوی زیر مخزن باید بزرگتر از سطح تحتانی مخزن باشد.
  • از افزایش ارتفاع یا تراز کردن مخازن با تکه‌های سنگ و مصالح خودداری کنید.
  • مخازنی که در ارتفاع نصب می‌شوند، بهتر است به سازه متصل شوند.
  • اتصالات مخزن نباید تحت فشار قرار بگیرند.
  • برای گردش مایع در مخزن، بهتر است اتصال ورودی و خروجی مقابل هم در دو طرف مخزن قرار گیرد.
  • اتصالات بین پمپ و مخزن را به گونه‌ای انتخاب کنید که لرزش ناشی از کارکرد پمپ، باعث آسیب به محل اتصال فیتینگ به مخزن نشود. (استفاده از لرزه‌گیر یا استفاده از دو عدد زانویی در مسیر انتقال آب بین مخزن و پمپ)
  • نصب مخزن باید دور از شعله‌های آتش و جریان الکتریسیته باشد. (دمای مایع داخل مخزن از ۵۵ درجه سانتیگراد نیز بیشتر نشود.)
  • مخازن نباید تحت فشار قرار بگیرند.
  • نباید مخازن در مجاورت اجسام تیز و برنده قرار گیرند.
  • جهت جلوگیری از جلبک زدن، مخازن آب را دور از تابش نور قرار دهید.
  • در صورتی که منبع در معرض نور مستقیم یا غیر مستقیم است، برای ذخیره آب شرب ازمخزن سه لایه آنتی باکتریال استفاده کنید.
  • از پرتاب کردن مخازن حین تخلیه جدا خودداری کنید.
  • در هنگام بارگیری و تخلیه مخزن ، باید از نفرات کافی و یا در صورت نیاز از تجهیزاتی نظیر لیفتراک یا جرثقیل استفاده کنید.
  • از ایستادن و قرار دادن اجسام بر روی مخازن خودداری کنید.
  • از غلتاندن و کشیدن مخازن روی زمین خودداری کنید.

سخن آخر

همانطور که مشاهده کردید، با صرف زمانی نسبتا کوتاه می‌توانید در یک بعدازظهر با کار تقریبا متوسط یا کمی فشرده، به راحتی به نصب تانکر در باغ، آپارتمان و یا خانه ویلایی خود اقدام کنید. آن هم نصبی اصولی که سال‌های زیادی برای شما دوام خواهد آورد و صرفه‌جویی خوبی را برای شما رقم می‌زند. پس چرا منتطرید؟

نصب صحیح منبع، باعث می‌شود طول عمر مخزن افزایش پیدا کند. و بتوانید برای مدت بیشتری از بهترین عملکرد مخزن بهره‌مند شوید. انواع مخازن ذخیره آب برای مصارف مختلفی وجود دارند. امروزه نصب مخزن به دلیل قیمت مناسب، دوام بیشتر و ضد زنگ بودن این مخزن، بیشتر از قبل مورد استقبال قرار گرفته‌است. همچنین تنوع این مخازن در انواع مخزن زیرپله، مخزن آسان رو، مخزن مکعبی و … آنها را برای نصب در هر فضای کوچک و خاص بهینه کرده‌است.

مخزن سه لایه آنتی باکتریال شرکت تهران پلیمر، با داشتن خاصیت‌های ضد جلبکی و آنتی باکتریال در شرایط آب و هوایی مختلف مقاوم است. از این رو برای نگهداری آب شرب در مکان‌های رو باز، مانند پشت‌بام بهترین انتخاب خواهند بود.

امیدواریم با رعایت نکات این مقاله و همچنین تهیه منبع ذخیره آب از برند معتبر و با کیفیت، بتوانید سال‌های طولانی بدون هیچ مشکلی از منبع خود استفاده نمایید.

در صورتی که مایل بودید نصب مخزن، پمپ و اتصالات آن را به متخصص این حوزه بسپارید، می‌توانید جهت اطلاع از هزینه نصب یا دستمزد نصب با ما تماس بگیرید.