آموزشی

راه های افزایش فشار آب ساختمان

راه های افزایش فشار آب ساختمان

تا زمانی که با مشکل تأمین فشار آب ساختمان روبرو نشوید، ممکن است متوجه این نباشید که برای انجام کارهایتان چقدر به آب احتیاج دارید. وقتی فشار آب ساختمان کم است، کیفیت زندگی تحت تأثیر قرار می‌گیرد. وقتی فشار آب کم باشد دوش گرفتن، شستن ظرف‌ها، لباسشویی و … همه تبدیل به کارهایی طولانی و سخت می‌شوند.

برای رفع مشکل کاهش فشار آب، اول باید علت آن را پیدا کنید. سپس راه‌حل های موجود را برای افزایش فشار آب ساختمان امتحان کنید. در این مقاله به هر دو مورد؛ دلیل‌های احتمالی کم شدن فشار آب ساختمان و راه های افزایش فشار آب ساختمان، می‌پردازیم.

علت کم شدن فشار آب ساختمان

ابتدا مروری سریع به چندین دلیل رایج که می‌تواند علت کم شدن فشار آب ساختمان باشد، می‌اندازیم. تا پس از چک کردن موارد فوق، برای رفع مشکل در جای درست هزینه کنید. اما اگر هیچ یک از موارد زیر، علت کم شدن فشار آب خانه شما نباشد. در ادامه راه‌کارهای دیگری برای بالا بردن فشار آب خانه پیشنهاد می‌دهیم.

  • مصرف زیاد آب: در بعضی از خانه‌ها، داشتن چندین وسیله پرمصرف آب (در بعضی فصول مانند تابستان) و استفاده بیشتر از آب توسط همسایگان، می‌تواند باعث کاهش فشار آب ساختمان مخصوصا در طبقات بالایی شود.
  • خرابی تجهیزات: اتصالاتی مانند سر دوش یا شیر آب می‌توانند به مرور خراب یا مسدود شوند. در بعضی موارد، فقط تمیزکردن سردوش با آب و سرکه و یا تمیزکردن لوله‌ها، برای رفع مشکل افت فشار کافی است. اما در برخی مواقع ممکن است نیاز به تعویض کامل یک قطعه داشته باشید.
  • شیر فلکه نیمه باز: در اکثر خانه‌ها از دو شیر فلکه برای کنترل فشار آب ساختمان استفاده می‌شود. یکی در کنار کنتور آب و یکی در داخل ساختمان. هر دو شیر فلکه را بررسی کنید. در صورتی که هر یک از این شیرها کاملاً باز نباشد، می‌تواند علت کم شدن فشار آب ساختمان باشد.
  • گرفتگی با رسوب لوله‌ها: در صورت مسدود شدن لوله‌ها، این انسداد می‌تواند جریان آب را در لوله‌ها مختل کند. برای رفع این مشکل، باید لوله‌ها تمیز یا جایگزین شوند.

گرفتگی با رسوب لوله‌ها

  • نشت آب: لوله‌های ترک‌خورده یا آسیب‌دیده ممکن است منجر به نشتی آب شوند. مشکل خوردگی لوله هم به مرور زمان و بیشتر برای خانه‌هایی که لوله آب آن‌ها از جنس گالوانیزه است اتفاق می‌افتد. بهترین کار در این مواقع تعویض لوله‌ها است. شما می‌توانید با لوله‌کشی با اسفاده از لوله‌های پولیکا مشکل رسوب را حل کرده و باعث بالا بردن فشار آب ساختمان شوید.

روش افزایش فشار آب ساختمان

فشار آب ساختمان

روش افزایش فشار آب خانه به صورت دقیق و اصولی، بسته به علت به وجود آمدن مشکل متفاوت خواهد بود. اگر مشکل فشار آب یکی از دلایل گفته شده در بالا باشد، به راحتی با رفع مشکل، دوباره افزایش فشار آب در خانه را تجربه خواهید کرد.

در کاهش فشار آب به دلیل عوامل داخلی ساختمان، راه‌حل‌هایی مانند چک کردن شیر فلکه، تعویض لوله فرسوده، تعمیر و یا تمیز کردن لوله آب و وسایل مورد استفاده، منجر به رفع مشکل افت فشار آب ساختمان می‌شود.

اما اگر علت افت فشار، عوامل بیرونی مانند تقاضای بالای مصرف آب، کمبود آب در فصول پرمصرف و یا قرار گرفتن در طبقات بالایی ساختمان‌های چند طبقه باشد، باید به دنبال راه‌حل‌های دیگری باشید. در بیشتر موارد استفاده از انواع پمپ افزایش فشار، مخزن آب و منبع تحت فشار، مشکلات فشار آب خانگی مخصوصا در آپارتمان‌ها را حل می‌کند.

همانطور که گفته شد در صورت خراب نبودن تجهیزات، راه‌های افزایش فشار آب خانه، مخصوصا در آپارتمان‌ها سه نوع هستند:

  • پمپ تقویت‌کننده فشار آب آپارتمان
  • مخزن ذخیره آب
  • منبع تحت فشار آب

نصب پمپ افزایش فشار آب آپارتمان

پمپ افزایش فشار آب را بر روی لوله ورودی آب مجتمع نصب کنید. انتخاب نوع پمپ و ظرفیت آن به تعداد طبقات ساختمان، تعداد شیرهای آب و تعداد افراد ساکن در منطقه زندگی بستگی دارد. نصب این پمپ مخصوصا برای طبقات بالایی آپارتمان‌ها که در آنجا فشار آب بسیار کمتر از طبقه همکف است، مفید خواهد بود.

هشدار: در صورت خوردگی یا مسدود بودن لوله‌های آب در ساختمان، افزایش فشار آب می‌تواند به آنها آسیب برساند یا آنها را بشکند.

مخزن ذخیره آب

برای افزایش فشار آب بدون پمپ، اولین و بهترین گزینه استفاده از مخزن ذخیره آب است. با توجه به مشکل کمبود آب شرب در دنیا و همینطور کشور عزیزمان ایران، مشکل افت فشار یا قطعی آب در اکثر کلان شهرها به ویژه در ماه‌های گرم سال وجود دارد. در این شرایط بهتر است همیشه ۵۰% آب مصرفی ساختمانتان را ذخیره داشته باشید. محاسبه حجم آب مورد نیاز برای خانه را در مقاله محاسبه حجم مخزن ذخیره آب ساختمان به طول کامل آموزش داده‌ایم.

توصیه می‌کنیم حتما از مخزن آب سه لایه آنتی باکتریال برای ذخیره آب آشامیدنی استفاده کنید تا نگرانی بابت رشد میکروب در آب و بهداشتی بودن آب ذخیره شده نداشته باشید. همینطور می‌توانید از عدم نفوذ نور خورشید به مخزن که منجر به جلبک زدن آب می‌شود نیز مطمئن باشید. مخزن آب را می‌توانید در دو محل تعبیه کنید. یکی در طبقات پایینی مانند همکف یا موتورخانه و دیگری بر روی پشت‌بام.

مخزن ذخیره آب

در صورتی که در طبقات پایینی فضای لازم وجود دارد، با استفاده از یک مخزن و پمپ فشار آب ساختمان می‌توان فشار آب را افزایش داد. اما اگر فشار آب ورودی ساختمان به قدری کم است که تنظیم پمپ آب ساختمان هم پاسخ‌گو نیست. و یا به دلیل قطعی مدام برق امکان استفاده از پمپ را ندارید، به راحتی و با نصب مخزن آب بر روی پشت بام می‌توانید باعث افزایش فشار آب بدون پمپ شوید. این مسئله به دلیل وجود فشار تقلی است. برای این منظور مقاله چگونگی نصب مخزن آب روی پشت بام را مطالعه نمایید.

منبع تحت فشار

استفاده از مخزن تحت فشار و کلید اتوماتیک، یکی دیگر از راه‌های تقویت فشار آب خانه است. منبع تحت فشار، با ذخیره‌سازی آب در خود، جریان آب را با فشار مناسب در شیر آب ساختمان برقرار می‌کند. و مشکل افت فشار آب را حل می‌کند. برای آشنایی بیشتر با منبع تحت فشار، انواع آن و نحوه نصب از مقاله منبع تحت فشار پمپ آب چیست؟ کمک بگیرید.

فشار استاندارد آب شهری

فشار استاندارد آب شهری در کشورهای اروپایی در حالت ایده‌آل باید در محدوده 45 تا 55 پوند بر اینچ مربع (psi) باشد. اما به طور معمول این فشار از 45 تا 80 psi متغیر است.

در ایران با توجه به اقلیم و مقررات سازمان‌هایی مانند وزارت نیرو و سازمان آب و فاضلاب، استاندارد دیگری تدوین شده‌است. فشار آب در خطوط شبکه‌های توزیع در شهرهای غیر مرتفع به طور متوسط در حدود ۲ بار یا ۲۹ (psi) است. در این صورت اگر حداکثر فشار آب ساختمان را 29 psi در نظر بگیریم، این فشار آب لوله کشی ساختمان برای ساختمان‌های دوطبقه و ارتفاع حدود 20 متر مناسب است. و از این جهت در اوج مصرف فشار آب عمدتا در طبقات 3 و مخصوصا طبقه 4 به بالا، دچار افت فشار آب می‌شویم.

جمع‌بندی

در برخی موارد، افت فشار آب ساختمان مربوط به مشکلات ناشی از لوله‌ها یا مشکلات داخلی ساختمان است. که با عیب‌یابی و رفع آنها مشکل افت فشار آب برطرف می‌شود. اما اگر از این مشکلات وجود نداشت. راه‌های اصلی افزایش فشار آب ساختمان به ویژه ساختمان‌های مسکونی چند طبقه با تعداد زیاد ساکنین، استفاده از پمپ افزایش فشار آب داخل واحد، استفاده از انواع مخازن ذخیره آب و استفاده از مخزن تحت فشار آب می‌باشد.

مقالات مرتبط:

فشار آب چیست؟

به چه مقدار فشار آب در ساختمان نیاز داریم؟

راه های اندازه گیری فشار آب در منزل

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =